søndag 10. juni 2012


Mods-konserten.

Så var tidenes mest hypa konsert over. Bandet ga full gass, og jeg tror ikke noen av de tilstedeværende hadde noe å utsette på musikernes innsats. Arrangementet, derimot, var det mye å utsette på. Dersom Stavanger har ambisjoner om å sette opp flere slike arrangementer som trekker folk i titusentall, må arrangørene bli mer proffe enn dette. Bare det å sørge for at 25.000 mennesker kommer seg til og ikke minst fra stadion etter konsertslutt burde ikke vært overlatt til den enkelte, slik tilfellet var på lørdag. I forkant av konserten sjekket jeg all tilgjengelig informasjon om arrangementet og ikke et eneste sted fant jeg informasjon om transport. Etter å ha tatt direkte kontakt med Kolumbus, fik jeg til svar at ” Det blir ikke satt opp egne busser i forbindelse med Mods-konserten.” Nå leser jeg at de ekstra togsettene som ble satt opp av NSB heller ikke fungerte tilfredsstilende. Det var heller ikke mulig å lese seg til at disse i det hele tatt ble satt opp i forkant av konserten – jeg prøvde! Selv hadde vi bestilt en maxi-taxi som stod og ventet på oss ved Riksveien klokken elleve, men vi var bare 8 stykker. Å frakte 25.000 bort med taxier er mildest talt upraktisk!
Så var det forholdene inne på Stadion. Kombinasjonen ølsalg og toalettkapasitet stod ikke i forhold til hverandre på noen som helst måte. Jeg lurer også på hvem som hadde den ”glimrende” idéen å sette opp salgsboder vis a vis toalettene i en smal gang? Sikkert noen som ikke forventet kø noen av stedene…
Det var altså mye trafikk opp og ned på tribunene under arrangementet, og ingen form for trafikkstyring, slik at alle som skulle både opp og ned måtte klemme seg gjennom de samme trange trappegangene for å komme dit de skulle.
Cashless-systemet som skulle forhindre køer virket heller ikke helt etter planen. Først i én kø for å fylle på kortet med ønsket beløp, så ny kø for å belaste kortet med ønskede drikkevarer. Beløpet kortet ble belastet med viste ikke noe sted. De bak disken bare slo inn varene og så fikk man beskjed om å trekke kortet. På denne måten var det særdeles vanskelig å følge med på hvor mye penger som var igjen på kortet, samt hvilket beløp det egentlig ble belastet med.
Legg til grøtete lyd, i hvert fall på tribunene, noe som gjorde at spesielt snakking fra konferansierenes side var nesten umulig å få med seg, så har du en alt i alt en sub-optimal konsertopplevelse. Hvis jeg skulle være nødt til å gi konserten terningkast, ville jeg nok hatt bruk for to terninger. Den ene ville jeg ha trillet for Mods, og den ville ha landet på en sekser, mens den andre som ble trillet for arrangementet som helhet, dessverre ville ha landet på en ener.

1 kommentar:

  1. Samme tabbene gang på gang når stadion fylles med folk. Kanskje på tide med ny arrangementsjef.....?

    SvarSlett