torsdag 20. november 2014

Forklaring på økningen av cøliaki og hveteintoleranse?


 Nå er jeg skikkelig sint! Og på en merkelig måte nesten også litt lettet. Årsaken skal jeg forklare her og nå: Jeg kom nemlig over denne lenken som ga en god forklaring på hvordan det kan ha seg at forekomsten av cøliaki og andre fordøyelsesplager har skutt i været de siste 25 årene.

Ikke overraskende er jeg en av dem som har merket dette på kroppen. I motsetning til andre familiemedlemmer som har fått påvist cøliaki, ga mine blodprøver ingen utslag. Fastlegen min konkluderte derfor med at jeg bare kunne fortsette å spise brød. Jeg burde kanskje blitt glad for å få en slik beskjed, for jeg var jo glad i brødmat, men i stedet ble jeg frustrert, for jeg kjente jo at noe var riv, ruskende galt med fordøyelsen min, selv om legen ikke klarte å finne årsaken.

Ettersom jeg fra naturens side er en smule skeptisk til autoriteter, tok jeg i stedet tak i problemet på egen hånd, og fant ut at etter å ha kuttet ut hvete fra kosten forsvant symptomene gradvis. Her er det verdt å merke seg at jeg ble dårlig igjen ved å spise glutenfritt brød som inneholdt hvetestivelse! Altså konkluderte jeg med at det ikke var glutenet i hveten jeg reagerte på. 

For å komme til poenget: Lenken over viser en sammenheng mellom glutensensitivitet og den økende bruken av «Round up», eller glyfosat som tvangsmodner på hveteavlingene i USA:


Som grafen over viser, er økningen av cøliaki i USA direkte proporsjonal med økningen av glyfosatbruken i landbruket. 

Men hvorfor skal vi bekymre oss over dette her i Norge? Tja - kanskje fordi vi importerer hveten som vi baker brødene våre av, fra blant annet USA.  (Se denne lenken fra nrk.) Det meste av kornet som dyrkes her i Norge, blir nemlig brukt til dyrefór. 

Så når forståsegpåere fra for eksempel mattilsynet eller andre offentlige instanser i beste sendetid påstår at mat-intoleranse har blitt en mote, og at folk unngår hveteprodukter fordi de vil slanke seg, da blir jeg rett og slett sint! Det er en lettvint forklaringsmodell som vitner om mangel på faglig kompetanse hos dem som er satt til å ta vare på folkehelsen. Det hadde nok vært smartere om de leste seg opp på nyere forskning, som stadig tydeligere viser hvor skadelig den industrialiserte måten å produsere mat på egentlig er for oss. 



1 kommentar:

  1. Bra at du setter søkelyset på dette! Linker videre til artikkelen din på min Facebookside. Mvh Yngvild S
    www.famlieoghelse.no

    SvarSlett